Paradis Kerstin Gustafsson
Textila forskningsresor:
Kirgizistan
1995 blev jag inbjuden att delta i en grupp kvinnliga konstnärers arbetssymposium under 4 veckor. Det blev början på flera resor dit på 1990-talet och även några besök av hantverkare från Kirgizistan som fick komma hit med ekonomisk hjälp från olika institutioner.
Vid den tiden hade jag olika projektanställningar vid Etnografiska Museet i Göteborg, nuvarande Världkulturmuseet. Då fick jag bland annat i uppdrag att genomföra inköpet av en stor jurta - (ca 8 m i diameter) med full utrustning från Kirgizistan, ett par hundra föremål.
Det blev så småningom en stor utställning. Delar av den visades senare på Historisk museum i Oslo och Trondheim mellan åren 2002 - 2004.
Kirgizerna är speciellt kända för sina stora jurtor där konstruktionen klarar den stora höjden och diametern utan mittstolpe. De har stora kunskaper om spinning och det döljer sig många finesser i deras textilier.
Museet fick även stöd från Svenska Institutet så att vi kunde bjuda in konsthantverkare och musiker från Kirgizistan ett par gånger, dels till själva utställningen dels till studieresor på olika skolor och utbildningar här i Sverige. Det senare i samband med ett stort spinnsymposium på museet som jag anordnade för ett par hundra spinnande kvinnor från hela Skandinavien.
Här är en länk till en resa till Kirgizistan 2016 genom Världsresor.
Jag deltar som fackexpert.
https://www.varldensresor.se/resor/ovriga-asien/textil-och-hantverk-i-kirgizistan
Sidenvägen
1991 fick jag pengar från Svenska Institutet för en resa till Centralasien. Jag var inbjuden till ett större konstnärssymposium, de flesta från olika delen av Sovjetunionen, en från Turkiet, en från USA, två från Danmark, en norska och jag från Sverige. Vi hade vårt "arbetsläger" vid en flod i det östligaste Kazakstan vid gränsen mot Kina. Där bodde vi i jortor under ca 3 veckor.
Turkiet
1990 gjorde jag min första resa till Turkiet. Därefter har jag rest runt där under flera år. Jag har främst studerat får- och gethållning, vävning, olika typer av vävstolar, olika spinnmetoder, färgning och textila traditioner i allmänhet.
Turkiet
Peru
Mina projektanställningar på Etnografiska Muséet, senare Världskulturmuséet, fick jag för att jag skulle dokumentera och analysera muséets stora samling av Pre-Colombianska textilier - främst samlingen med de drygt 2000 år gamla Paracastextilierna, ca 100 st.
Sedan utvecklade sig arbetet även till att jag skulle göra samma typ av dokumentation av de övriga Pre-Columbianska textilierna i museet, ca 2 000 fragment.
Norden och Östeuropa
Det är mycket intressant att studera våra grannländers kulturer, vi tror att vi är ganska lika, det är vi, men då och då med förvåning inser vi att det "hoppar" i vår logik.
Jag har lärt mig mycket om kulturyttringar kontra naturens förutsättningar i Danmark, Norge och på Island. I Norge och delvis på Island har klimatet präglat den textila användningen mycket tydligt. Får och getter - mjölk och ull.